nedelja, 13. september 2009

Novinarji: S stolom na ritkah

Toplo vam priporočam, da si preberete članek o novodobnih novinarjih na spletnih straneh Mladine, ki temelji na knjigi Nicka Daviesa.

Še posebej vas opozarjam na deset pravil t.i. stolovinarstva (stol + novinar), da se boste v bodoče lažje distancirali od veleumnih prispevkov naših novinarjev (tako časopisnih kot televizijskih!). Vse več jih ima namreč na svojih ritkah "prilepljene" stole in vse manj je raziskovalnega novinarstva.

Večino teh novic so napisali v PR oddelkih podjetij, političnih strank in vlade. Sporočajo vam točno to, kar bi želeli, da vi veste. Zamolčijo pa vam tisto, kar bi jim lahko škodilo. In še posebej na področju prehrane in zdravja so takšne filtrirane informacije zelo nevarne.

Bomo v prihodnosti uvedli certifikate za iskrena podjetja?

"Za razumevanje, v kakšno smer se giblje novodobno novinarstvo, pa je tudi za slovenske uporabnike najzanimivejša Daviesova analiza tako imenovanih proizvodnih pravil stolovinarstva, povzeta v desetih točkah:

1) objavljanje cenenih zgodb (ki jih lahko hitro obdelaš in varno objaviš);

2) uporaba varnih virov (po možnosti uradnih);

3) izogibanje električni ograji (oziroma mejam, ki jih postavljata medijska in kazenska zakonodaja);

4) objavljanje varnih vsebin (se pravi v družbi večinsko sprejemljivih);

5) upoštevanje obeh plati zgodbe (po slovensko bi temu lahko rekli uravnoteženo poročanje,
ne glede na morebitno (ne)relevantnost in (ne)strokovnost ene ali druge plati);

6) objavljanje priljubljenih vsebin, ki jih bralci (poslušalci, gledalci) želijo (fleetstreetski pregovor: »If we can sell it, we'll tell it ...«, po naše: »Ponudimo tisto, kar lahko prodamo ...«);
7) razkosavanje resnice na žvečljive kose, ki jih občinstvo brez težav prebavi (predvsem, ker je iz prikazane realnosti odrezan zapletenejši kontekst, ki pa bi ciljnemu občinstvu vsaj omogočal celovito razumevanje dejanskega);

8) ponudba vsebin, ki občinstvo »potrjujejo v veri« (oziroma utrjujejo predsodke - to naj bi bil po Daviesu na primer eden izmed razlogov, da se temnopolti Angleži v Daily Mailu na prvih straneh pojavljajo tako rekoč le v vlogi kriminalcev);

9) ježa na brzicah »moralne panike« (predvsem v časih tragedij ali kriz), h kateri sodi tudi lov na čarovnice (se pravi tiste, ki si drznejo mnenjsko krmariti proti toku), in

10) sprejemanje učinka »Nindža želv« (če jih imajo vsi drugi, se jim - pa čeprav se vam upirajo - ne more izogniti niti vaš otrok; enako velja tudi za udarne zgodbe drugih časopisov, pa čeprav pomanjkljivo preverjene)." (vir: http://www.mladina.si/)

Ni komentarjev:

Objavite komentar