ponedeljek, 16. marec 2009

Pisanje besedil: Rituali so eden od načinov, kako človek odganja strah

Ko sem napisala članek, odgovarila na vprašanja v intervjuju za pomurski Vestnik in napisala blog, sem v Mladini (6.3.2009) naletela na zanimivi intervju s pisateljem Vladimirjem Vertlibom. Tole je odgovoril na vprašanje, ali ga je strah, da bodo ljudje narobe razumeli, kar je želel povedati:

"Kakor hitro greš v pogovoru globlje in poveš več, se ustvari nevarnost, da boš narobe razumljen ali da se bodo odprli prostori, ki lahko ustvarijo motnje ali zamajejo tvojo stabilnost. A sem se tega naučil. Zdaj se znam s tem spopasti in ni me več strah, da bi bil narobe razumljen. Kot pisatelja me pravzaprav stalno narobe interpretirajo. A pisanje romanov nujno zahteva širok prostor za različne interpretacije. Če vse razložiš, je to slaba literatura. Vidite, izbral sem najboljšo možno pot. Sedaj moram dovoliti različne interpretacije in dati bralcu možnost, da diha, in s tem dopustim možnost, da bom narobe razumljen. Če rečejo, da razumejo besedilo tako in tako, to ne more biti narobe. Njihova odločitev je, kako bodo brali in razumeli tekst, ali jim bo všeč ali ne. Knjige imajo lastna življenja. So kot otroci. Do določene točke jih lahko nadzoruješ, a potem je kar naenkrat toliko novinarjev, literarnih kritikov in študentov, ki jih berejo, razumejo, interpretirajo in študirajo ... Z velikim zanimanjem prebiram, kar napišejo. Včasih se čudim: »Kaj res, to sem mislil, ko sem to zapisal? Kako fascinantno! Nisem vedel, da sem imel tak namen, ko sem napisal to poglavje, a prav. Ne bom trdil drugače.« Ko postaneš starejši, gledaš na vse to z določeno distanco, z nasmehom v očesu."

O ritualih (zadnji stavek v knjigi napiše z gosjim peresom) pa pravi tole:

"Imam svoje rituale. Rituali so eden od načinov, kako človek odganja strah. Če se držiš ritualov, imaš na čaroben način v svoji glavi občutek, da imaš pod nadzorom stvari, ki jih v resnici ne nadzoruješ. Vsak med nami ima potrebo, da bi nadzoroval svoje življenje. A če nadzoruješ preveč stvari, potem ne živiš. Ni spontanosti. Po drugi strani si, če nimaš pod nadzorom ničesar, paraliziran od strahu."

Pisatelj je zelo zanimivo opisal konflikt Židov v Izraelu - res se vam splača prebrati celoten intervju, ki je objavljen na spletni strani časopisa Mladina.

Ni komentarjev:

Objavite komentar