petek, 11. februar 2011

Izlet: Opatijsko morsko sprehajališče

Meni je Opatija všeč, seveda govorim o sprehajalni poti ob morju, ne o notranjosti mesta. Z malo domišljije si lahko predstavljamo, kako so se konec 19. in v začetku 20. stoletja sprehajale dame v krinolinah in gospodje v frakih.

Pot je zaščitena pred mrzlo burjo, zato je zelo primerna za sprehode pozimi in zgodaj spomladi. Prejšnjo nedeljo, ko sva bila tam, sem pričakovala več sprehajalcev, saj je bilo vreme že kičasto lepo. Avtomobil sva parkirala v Volovskem in prehodila sprehajalno pot do drugega konca Opatije.

Ker sem s sabo vzela "velikega Nikija", sva bila strašno počasna. Razmere za fotografiranje so bile težavne, saj je sijalo močno sonce, morje je s svojo lesketajočo površino tudi nagajalo foroaparatu pri merjenju svetlobe, pokrajina pa je še vedno barvno pusta. Malo sem tudi eksperimentirala in v fotoaparatu nastavila močno nasičene odtenke barv. Zato so nekateri posnetki nenaravni, ampak kar sami ugotovite, kateri. Vidi se, da je začetek sezone, saj so skoraj vse fotografije visele in sem jih morala s programom poravnati.

Največ sprehajalcev je bilo domačinov, ki so se dali prepoznati po skrbno izbranih oblačilih in zimskih jaknah. Turisti smo bili že v tanjših vetrovkah, nekateri samo v majicah. Slovencev je bilo kar nekaj in prepoznavni so bili kot najbolj tečni starši. Ne razumem, zakaj se je potrebno nenehno ukvarjati z otrokom, ga siliti, usmerjati, klicati, nadzirati, opominjati ..., če pa se lepo igra v peskovniku ali na igralu!

Uživajte v fotografijah in si v spomin prikličite še vonj morja ...









 Ne, prav ste opazili, v morju so se nekateri tudi kopali. Popravljam: kopala se je ena oseba, druga pa se je ohlajala s hojo po morju. Obe sta bili ženski, kar so vsi komentirali. Ja. kmalu bo 8. marec!










 Volosko je majhna ribiška vas, ki je bolj znana po dobrih restavracijah, kot pa po ribah. Vsaj sedaj. V La Mandraču sem že bila, zato sva se tokrat odpravila v Amforo, ki bi naj bila ena najboljših gostiln v okolici. Pozabite jo, naju so zelo razočarali. Imajo pa dober kruh in razgled, ter pitno vino.


Z zadnjimi sončnimi žarki sva se odpravila domov in na poti naju je ves čas premljal čudovit sončni zahod.

četrtek, 10. februar 2011

Zdravje: V enem dnevu zaužijemo sledi kar 128 kemikalij?

Na ta članek so me opozorili pri Za zdravje, objavila pa ga je Umanotera kot povzetek iz časopisa Guardian, 29.12.2010.

Desetletni otrok, ki sicer uživa uravnoteženo prehrano, je lahko v enem samem dnevu izpostavljen ostankom 128 kemikalij v 81 spojinah. 42 od teh spojin je označenih za verjetno karcinogene, 5 kot zagotovo karcinogene, 37 pa jih je motilcev delovanja žlez notranjim izločanjem. Te zaskrbljujoče podatke je prinesla raziskava, ki so jo skupaj izvedle okoljevarstvene organizacije iz Francije in Belgije (Generations Futures, Health and Environment Alliance, Reseau Environment Sante in WWF France).

Avtorji študije so v trgovskih središčih v Parizu kupili hrano, ki bi 10-letniku zadostovala za tri polne obroke in za malico. Hrano so poslali na testiranja v različne neodvisne laboratorije, iskali pa so sledi pesticidov, dioksinov, težkih kovin, aditivov in snovi, ki jih uporabljajo pri izdelovanju plastike (bisfenol,...).

Koliko strupov lahko prenese telo?

Rezultati so bili osupljivi: v svežem lososu so našli 34 kemičnih spojin, od teh jih je več kot pol bodisi karcinogenih bodisi motilcev delovanja žlez z notranjim izločanjem. Topljen sir je vseboval 6 spojin, prav vse so na seznamu karcinogenih ali motilcev žlez z notranjim izločanjem. V surovem maslu je bilo 15 spojin, v govejem zrezku 10. Vsega skupaj bi v enem samem dnevu zaužili 128 različnih kemičnih spojin. Kot da rezultati ne bi bili dovolj slabi, pa so v dveh izdelkih našli tudi v Franciji prepovedane snovi (v stročjem fižolu iz Kenije in v rižu iz Azije).

Skoraj v vseh vzorcih je bila vrednost kemikalij sicer znotraj zakonsko določenih omejitev, a vsebnost tako širokega spektra kemikalij je šokantna, meni nutricionist dr. Laurent Chevallier, ki zato zahteva "več nadzora in raziskav, kako različne kemične substance, ki jih uživamo dolgo časa, vplivajo na zdravje." "Rezultati so slabši, kot smo pričakovali", se strinja Francois Veillerette iz Generations Futures, ki poudarja, da bi morali študijo nadaljevati in nadgraditi, saj "še vedno ne vemo kakšen je vpliv kemičnih spojin v hrani."

"Nimamo prave ocene učinkov, ki jih povzroča uživanje koktejla škodljivih kemikalij. Škodljivi učinki na uporabnike so močno podcenjeni," svari študija in dodaja: "Pozivamo k previdnostnim ukrepom, ki bi zmanjšali zastrupljanje okolja in predvsem hrane s karcinogenimi snovmi."

ponedeljek, 7. februar 2011

Zdravje: Morali smo vzeti antibiotike – kdaj začeti s probiotiki?

Veliko ljudi še vedno ne ve, da je po kuri z antibiotiki potrebno 6 mesecev, da se obnovi črevesna flora. V tem času se lahko marsikaj zgodi v 3,5 metrov dolgem črevesju, na primer, na črevesno sluznico se naselijo glivice, namesto »dobrih« črevesnih bakterij. Črevesna flora deluje kot ščit in si jo lahko predstavljamo kot angleško travico. Če je zdrava, seveda. Če ni, ima angleška travica številne krtine ...

Črevesna flora ščiti celice imunskega sistema, ki jih je v črevesju veliko, od 70 do 80 odstotkov. Če niso »pokrite«, se celice burno odzovejo tudi na povsem neškodljive, domače snovi. Tako hitro nastanejo alergije, pa tudi imunski sistem je nenehno pod stresom, namesto, da bi se ukvarjal z bolj pomembnimi zadevami.

Zato smo v obdobju obnavljanja črevesne flore zdravstveno zelo nestabilni. Že malo več bakterij ali virusov v naši okolici nas zopet vrže v posteljo s kihanjem, kašljanjem, bolečinami v ušesu, vnetim mehurjem, smrkanjem. Simptomi, ki smo jih imeli pred jemanjem antibiotikov se ponovijo, lahko v še hujši obliki.

Zopet vzamemo antibiotike in krog se ponovi. Zelo hitro bolezen preide iz akutne v kronično obliko (na primer, če v eni sezoni več kot trikrat zbolimo za prehladom ali vnetjem ušesa) in iz začaranega kroga se ne moremo več rešiti.

Antibiotike naj bi vzeli samo v življenjski nevarnosti

Vsemu temu se lahko dobro izognemo, če med, ali po kuri z antibiotiki, jemljemo tudi probiotike. V naši ordinaciji uporabljamo tekoče Probiotične mikroorganizme Avita in probiotike v kapsulah Bactoflor. Navodila, ki smo jih pripravili, se nanašajo samo na Bactoflor, ker so tile probiotiki, v tem primeru, najbolj učinkoviti.

1. Kadar jemljemo antibiotike samo 3 dni in sicer enega na dan (to so močni antibiotiki), začnemo jemati probiotike četrti dan, torej, ko smo že končali kuro s antibiotiki. En mesec jemljemo 2 x 1 kapsulo probiotika Bactoflor 10/20, nato pa še 5 mesecev 1 x 1 kapsulo.

2. Jemanje antibiotikov 7 do 10 dni, 2 do 3 krat na dan:

- Kadar jemljemo antibiotike pri kroničnih težavah ali kadar jih jemljemo že drugič, tretjič ali celo četrtič za iste simptome, začnemo s probiotiki takoj. Jemljemo jih torej skupaj z antibiotiki, vendar ne hkrati, ampak s časovnim zamikom nekaj ur.

- Če smo dobili antibiotike prvič oz. že nekaj let ne, potem začnemo z jemanjem probiotikov po končanem jemanju antibiotikov.

V obeh primerih velja: en mesec jemljemo 2 x 1 kapsulo probiotika Bactoflor 10/20, nato pa še 5 mesecev 1 x 1 kapsulo.

3. Otroci do 12 let jemljejo posebne probiotike, Bactoflor za otroke, in sicer prvi mesec 2 x 1 gram, naslednjih 5 mesecev pa 1 x 1 gram.

Črevesju najbolj škodimo, kadar po kuri antibiotikov jemo preveč sladkorjev in ogljikovih hidratov. To je odlična hrana za glivice, zato se hitro naselijo na črevesni sluznici in delajo velike težave. Svoje bolnike, torej, namesto s sladkarijami raje razvajajte z nesladkanim čajem ali zelenjavnim sokom.

petek, 4. februar 2011

Življenje: Dobra šala

Na forumu prevajalcev sem prebrala tole šalo (avtor mi ni znan, se pa mu zahvaljujem za popestritev dneva):

Pred petdesetimi leti se je Tito peljal s "plavim vozom". Vlak se ustavi in Tito vpraša:

-Kaj je?

-Tovariš Maršal, ni več proge!

-Takoj v akcijo, pripeljite mojstre, da začnejo graditi! Moramo iti naprej.

Leta 91 se DEMOS pelje z vlakom. Vlak se ustavi in Peterle vpraša:

- Kaj pa je?!

- Ni več proge!

- Izpulite šine zadaj in jih postavljajte pred vlak! Moramo iti naprej.

Sedanji čas. Pahor se pelje z vlakom.(...že to je smešno) Vlak se nenadoma ustavi in Pahor vpraša:

-Kaj je?

-Ni več proge, g. premier.

-So what?* Vsi ven in zibajte vagone, da bo videti, kot da se premikamo...Ljudje morajo misliti,da gremo naprej.

četrtek, 3. februar 2011

Življenje: Nihilizem in mladi - filozof Umberto Galimberti

V branje vam toplo priporočam intervju z z italijanskim filozofom Umbertom Galimbertijem, ki je bil objavljen 13. oktobra 2009  Delovi prilogi Ona. Obvezno branje za vse! Ne pozabite, današnja mladina bo delala za naše penzije, zato je to tema, ki se tiče vseh, ne glede na status.

Intervju z njim je objavila tudi Mladina, če želite slišati še več modrih besed.
Iz One: Mladi živijo le ponoči. Podnevi jih nihče ne potrebuje.

Umberto Galimberti je pomemben italijanski filozof, psihoanalitik in kritik sodobnosti, ki je za svoja dela prejel številne znanstvene nagrade. Je univerzitetni profesor antropologije in zgodovine filozofije v Milanu. Pred kratkim je založba Modrijan izdala odmevno knjigo Grozljivi gost – nihilizem in mladi, njegovo prvo delo v slovenščini. Po njegovem mnenju niso bili mladi še nikoli tako problematični kot zdaj.

Ukvarja se z vprašanjem, zakaj njihovo srce tava v depresivnem niču in eksistencialni praznini, ki jo lahko za hipec omilijo kvečjemu droge, alkohol in seks. To so tujci v svojem anonimnem življenju, pravi, obsojeni na plehko životarjenje v puščavi vrednot, ki iščejo zabavo, ker ne znajo uživati. Letos je prišel v Slovenijo kot gost festivala Vilenica. Zanimivo je, da je bila žena, s katero je bil poročen 40 let in mu je lani umrla, Slovenka.

Kdo danes razume mlade?

Oglaševalske agencije in tržniki, in to veliko bolje kot njihovi starši in učitelji!

Če pogledamo revije za mlade, se vse vrti okoli spolnosti in zapeljevanja. Pristna čustva so postala nepotrebna, moteča. Vse je hlastanje za srečo in zabavo. Zakaj se je to zgodilo?

Mladi so se znašli v takšnem položaju, ker prihodnost zanje ni več obljuba, ampak grožnja. Ko prihodnost na sedanjost ne deluje več kot motivacija, starši izgubijo avtoriteto, saj se spremenijo v otrokove pogodbene stranke: »Če boš izdelal razred, ti bom kupil motor. Če boš diplomiral, ti bom kupil avto.« Ko starši izgubijo avtoriteto in postanejo otrokovi prijatelji, je katastrofa neizogibna, kajti mladi si želijo avtoritete, čeprav tega ne pokažejo. Živijo v absolutni sedanjosti. S prihodnostjo se nočejo obremenjevati.

Mar to pomeni, da mora biti vse instant?

Da. Vse je sedanjost in prav v tem pomenu govorim o nihilizmu. Nietzsche ga je opredelil kot odsotnost namena in vzroka. Če tega ni, se vrednote izpraznijo. Mladi od 15. do 30. leta imajo največjo biološko, spolno in umsko moč, a jih naša zahodna družba zanemarja, ne uporabi jih.

Jih sploh potrebuje?

Ne. Pozornosti sta deležni le dve generaciji. Generacija dedkov, ki imajo zdaj oblast in so stari približno 70 let, in generacija njihovih sinov, ki pogledujejo k staršem in si želijo njihove oblasti. Tretja generacija ne zanima nikogar. Če mladih nihče ne pokliče, če jih nihče ne povabi, če imajo samo honorarno delo od danes do jutri, potem bodo živeli samo ponoči, kajti podnevi jih nihče ne potrebuje. Ali pa se bodo drogirali, ker so mamila zanje nekakšna anestezija, v pomenu »nočem biti del tega sveta, ki me ne želi«.

Kako bi se lotili problema mamil?

Delim jih v dve skupini. Prvo sem poimenoval anestetiki. Človeka potegnejo iz tega sveta in ga osvobodijo čutenja. Sem sodita hašiš in heroin. V drugo skupino pa spadajo droge, ki nam dajo več energije in moči, da lahko dosežemo čedalje višje in zahtevnejše cilje, ki si jih zastavljamo v naši družbi, v kateri je vse podrejeno učinkovitosti. Sem sodi na primer kokain. Jaz bi vse droge legaliziral, če bi lahko s tem ukrepom pristrigli peruti mafiji.

O kulturnem vplivu Amerike nimate dobrega mnenja. Zakaj se vam zdi tako nevaren?

Mislim, da je ameriški model skvaril evropsko kulturo. Temelji na potrošništvu, potrošništvo pa je ena od oblik nihilizma. Vse se mora končati v niču. Čeprav avto še dobro vozi, ga je treba zamenjati in kupiti novega. Če se vam pokvari hladilnik, ugotovite, da nadomestni del stane več kot ves hladilnik. Roka uporabnosti nimajo samo živila, ampak vsi izdelki. Tako izgubljamo odnos do stvari, ne navežemo se nanje. Vse postane nepomembno, saj je vse ena sama konfekcija.

In še sami postanemo stvar.

Seveda. Ameriška kultura je kultura potrošništva, in ker sami Američani nimajo veliko zgodovine, izkoreninijo zgodovino vseh drugih. Tudi vojn v Iraku in Afganistanu so se lotili brez občutka za zgodovino obeh držav. Če bi si malo prebrali zgodovinske knjige, bi ugotovili, da se je tudi Aleksander Veliki v Afganistanu opekel. Ne razumejo, da patriarhalna družba muslimanov razpade, če jim uvozijo svoje navade in osvobodijo žensko, kajti muslimani se bolj bojijo spolnosti kot politike.

Zakaj mislite, da Američanom Evropa pri tem pomaga?

Ker je za nas Zahodnjake denar postal simbolni generator vseh vrednot. Ne vemo več, kaj je lepo, dobro, sveto, pravično, resnično, vemo samo, kaj je uporabno, koristno.

Toda z lepoto smo vendar obsedeni, gojimo kult lepote.

Da, ampak plastične. Imeli smo lepoto, imeli, toda zdaj je tudi ta podlegla ekonomiji. Umetniško delo postane umetniško delo samo, če se pojavi na tržišču. To je zame konec Evrope in zaradi tega sem žalosten. Zdaj si na primer ne moremo več zamisliti, da bi se v takšni kulturi lahko rodili Kant, Beethoven, Goethe. Rojevajo se lahko samo lovci in lepa dekleta. Komercialna televizija ima pač posledice.

V knjigi ste zapisali: »Inteligenca in učenje ne delujeta, če ju ne žene srce.« In da je čustvena vzgoja nujna kot preventiva. Kako si to predstavljate?

Vzgojo razlikujem od izobraževanja. Pri izobraževanju gre za podajanje intelektualnih vsebin, pri vzgoji pa za vzgojo čustvenega aparata. Učenje se dogaja prek erotičnosti, kot je trdil že Platon, prek očaranosti. Vsi smo se veliko bolje učili pri tistih predmetih, pri katerih so nas znali učitelji pritegniti, fascinirati. Um se odpre, samo če je srce očarano. Pri čustvenem razvoju so tri stopnje. Na začetku je impulz. Z vzgojo ga preoblikujemo v čustvo, čustvo pa z vzgojo preoblikujemo v občutek. Občutek je čustvo plus zavest o tem čustvu. Tisti, ki se imajo radi, lahko v hipu vedo, kaj drugi doživlja, ker se imajo radi. Naši mladi pa so obtičali na stopnji impulza. Izraža se z gibom. Če želijo mladi priti do čustev, potrebujejo ekstazi, sicer se do njih sploh ne morejo dokopati. Občutek ni biološka danost, treba ga je vzgojiti. Tega se naučimo tudi tako, da beremo literaturo. V književnosti lahko namreč spoznavamo, kaj so bolečina, ljubezen, dolgčas, obup, tragedija, žalovanje. In ko beremo o teh občutkih, jih lahko prepoznavamo v sebi. Zdaj mladi doživljajo občutenja, ki jih ne znajo poimenovati. Če jih vprašate, kako se počutijo, znajo odgovoriti kvečjemu, da slabo. Čustva pa je treba poznati in vedeti, kako se razvijajo, kajti če poznam žalost in vem, kako nastane in se razvija, ne bom obupal. Če pa niti ne vem, kaj se dogaja v meni, potonem v brezup. Mladi izgubljajo jezikovno sposobnost poimenovanja občutkov. V Italiji so opravili statistično raziskavo o tem. Pokazala je, da je leta 1976 gimnazijec v povprečju poznal 1500 besed, leta 1996 pa samo še 600. Manj ko imate besed, manj lahko razmišljate in teže ubesedite, kar čutite.

Pa saj so čustveni invalidi.

Da, čustveno so nepismeni. Mislim, da je to tudi posledica tega, da je spolnost tako dosegljiva in lahkotna. Če je med željo in izpolnitvijo želje časovni interval, se lahko razvijajo domišljija, idealizacija, simbolni jezik, fantazija in konec koncev duša. Pri takojšnji zadovoljitvi želje pa spolnost ni več nič drugega kot hidravlika, praznjenje.

Če bi bili ravnatelj, po kakšnem merilu bi izbirali učitelje?

Naročil bi jim, naj opravijo teste osebnosti, kajti ne zadostuje, da učitelj obvlada svojo snov. Znati mora tudi komunicirati in učence fascinirati. Učimo se na podlagi posnemanja vzornikov, ki nas očarajo. Kdor pa ne zna komunicirati, ne zna fascinirati in torej ne more biti učitelj. Kdor želi poučevati, mora imeti posluh za čustveno plat učencev. In če mu pri tem spodleti, mu ne bo uspelo niti podati določenega znanja. Mladi do dvajsetega leta še bolj malo uporabljajo možgansko skorjo, pri njih je dejavnejši srednji del možganov, ki skrbi za čustvenost. Šele čustva omogočajo izobraževanje.

Nihilizem, ta grozljivi gost, kot ga imenujete, je strašanski strup. Kako se bojevati proti njemu?

Ne moremo se! Mladi so samo eden od primerov nihilizma. Drži, da nimajo eksistencialnih problemov, a imajo zato kulturne. Ne smemo namreč pozabiti zelo pomembne stvari: krščanstvo je v našo zahodno kulturo vneslo neizmeren optimizem. Človeku je razodelo, da ne bo nikoli umrl. Stari Grki so, nasprotno, trdili, da je človek smrtnik. Zaradi krščanstva smo na prihodnost vedno zrli optimistično.

Ne samo zaradi krščanstva, tudi socializem je bil takšen.

Res je. Krščanstvo pravi: preteklost je bila izvirni greh, sedanjost je odrešitev, prihodnost bo zveličanje. Tudi znanost deluje enako: preteklost je bila nevednost, sedanjost je raziskovanje, prihodnost bo napredek. Marx je mislil podobno: preteklost je bila krivičnost, sedanjost je revolucija, prihodnost bo pravičnost na Zemlji. Celo psihoanaliza je krščanska: preteklost je travma, sedanjost je analiza, prihodnost bo ozdravitev. Vsa zahodna kultura je prežeta s krščanstvom. Ratzinger hoče poudariti krščanske korenine Evrope in jaz, čeprav nisem kristjan, mu dam povsem prav. Krščanske niso samo korenine, ampak tudi deblo, veje, plodovi in listje. Na Zahodu je vse krščansko. Nietzsche je rekel, da je Bog mrtev. Ampak kaj to pomeni? Pomeni, da je prej živel. Vzemimo srednji vek. V književnosti so takrat opisovali pekel, vice in raj, likovna umetnost je bila v znamenju svete umetnosti (arte sacra), ženska je bila angel, Bog je obstajal. Če iz srednjega veka iztrgam Boga, ničesar več ne morem razumeti o tem obdobju. Če pa iz sodobnega sveta iztrgam besedo Bog, lahko ta svet še vedno odlično razumem. Ne razumem pa ga več, če odmislim besedo denar ali besedo tehnika. Bogje torej res umrl. S tem pa se je sesul ves krščanski optimizem.

To je po eni strani morda dobro.

Zelo dobro, vendar pa nismo iznašli ničesar, kar bi nam dajalo upanje v prihodnost. Tehnika omogoča razvoj, ne pa napredka. Razvoj je kvantitativno povečanje možnosti, napredek pa je kvalitativno izboljšanje življenja in komunikacije med ljudmi.

Čeprav so mladi zdaj dobro omreženi in oboroženi z mobiji, živijo v komunikacijski puščavi. Razumete njihovo nasilje kot sredstvo komunikacije?

Da, toda to sredstvo je nizkotno, elementarno. Nasilje je tudi posledica pomanjkanje besed in pomeni kolaps komunikacije. Če nimam besed, mi preostanejo samo gibi. Človeštvo se je razvilo od gibov do besed, zdaj pa se od besed vračamo h gibom.

Če mladi doma niso deležni razumevanja in imajo v šoli učitelje, ki ne znajo komunicirati, njihovi vrstniki pa so enako izgubljeni, kaj jim preostane? Droge? Samomor?

In lokali, v katerih lahko popivajo. Pa internet in televizija. Mladi človek se nima več kje socializirati. Včasih so se dobivali v cerkvi pri kakšnih veroučnih skupinah, pri tabornikih ali skavtih ali celo v organizacijah, ki so bile podmladki političnih strank. Tam so se učili socializacije in komunikacije, zdaj pa tega ni več, ostala je samo še televizija.

Ko človek prebere vašo knjigo, ugotovi, da so mladi, ki normalno odrastejo, pravzaprav nenormalno redki.

Res je. Ko sem se na Vilenici v Gorici pogovarjal z nekim mladeničem, mi je potožil, da se s svojimi vrstniki ne more več o ničemer pogovarjati, ker ga nogomet ne zanima in se mu ne da ves čas govoriti o lepih dekletih, zato je postal za tovariše popolnoma nezanimiv.


Toliko potenciala gre v nič.

Naši mladi bi se morali zavedati, da njihova konkurenca niso sošolci, ki so najboljši v razredu, kot je bilo včasih. Njihova najhujša konkurenca so zdaj mladi Kitajci in Indijci. Na harvardski univerzi so lani razpisali 60 štipendij in 48 so jih dobili Kitajci. Tudi v Indiji so mladi strašni, informatika je tam na zelo visoki ravni.

Še dobro, da obstaja alternativa.

Da, toda po drugi strani to pomeni, da je kultura, ki jo imenujemo zahodna, v zatonu. Morda se bo naša civilizacija tako končala. Na jok mi gre, ko pomislim na to. Toda krivi niso mladi, krivi so odrasli, ki ne vlagajo vanje.

Kje vidite glavni vzrok?

Ker je denar postal edina simbolna vrednota med vsemi vrednotami. Tudi nekdaj je bil, toda za protiutež je imel še druge, na primer čast, družbeni položaj, dostojanstvo, celo razredni boj. Zdaj je kot edina pomembna vrednota ostal samo denar. In tako smo sprejeli brutalni kapitalizem po ameriško. Danes vidim veliko zalogo človeškosti, kakršno smo poznali nekoč, v slovanskih deželah.

Tudi v Sloveniji?

Onkraj Slovenije. Do Urala. Problem je v tem, da je ameriška kultura že pojedla Španijo,Anglijo, Francijo, Nemčijo. Nekaj možnosti humanizma in človeškosti zato vidim v slovanskih državah.

Na primer v Srbiji?

V srbsko-hrvaški vojni sem navijal za Srbe, ne za Hrvate. Ne smemo gledati komunizma, zanimati nas mora antropologija slovanskih narodov. Stopnje solidarnosti, ki še obstaja v slovanskih državah, v zahodnoevropskih državah ne najdemo več.

Vzhodna Evropa kot rešiteljica Evrope?

Prihodnost Evrope bo odvisna od Vzhodne Evrope, če se seveda ne bo medtem amerikanizirala tudi ona. Prav zato je treba širiti »našo« kulturo, ne pa ameriške.

Pa smo prišli do žarka optimizma.

Optimizem in pesimizem sta značilnosti ljudi, ki niso prodane duše. Ljudi, ki imajo še druge vrednote, ki kompenzirajo vrednoto denarja. Če pa ima človek kakršno koli pobudo in je prvo vprašanje, ki mu ga postavijo, kakšen bo donos, smo že v Ameriki.

P.S. od Helene

Če ne veste, kaj pomeni beseda nihilizem (iz Slovarja tujk, Cankarjeva založba):

nihilízem -zma m [nlat. nihilismus] 1. skrajni skepticizem, prazno, logično neutemeljeno zavračanje kakih načel, resnic, spoznanj (npr. moralnih norm in vrednot, možnosti spoznanja resnice) FIL. 2. predstava o neobstoju lastne osebe, odklanjanje terapije in prepričanje o nesmiselnosti eksistence PSIH.